Focke Wulf Fw-190

Projekt myśliwca przechwytującego FW-190 z silnikiem gwiazdowym
opracowany w 1937 roku przez głównego konstruktora zakładów Focke-Wulfa,
inż Kurta Tanka, spotkał się z niechęcią ekspertów Ministerstwa Lotnictwa III Rzeszy.
Uważali oni już produkowany Me-109 za doskonały, przewidywano tylko krótką wojnę i nie
dostrzegano w czasie jej trwania potrzeby obrony obszaru Rzeszy. Złożono jednak
zamówienie na opracowanie i wykonanie 3 prototypów w zakładach, które od dawna nie
otrzymały zamówienia wojskowego. Poza tym nowy projekt nie stwarzał dodatkowego
zapotrzebowania na silniki rzędowe, chłodzone cieczą, będące wówczas wyrobem strategicznym.
Samolot otrzymał oznaczenie FW-190 i nazwę Würger. Pierwszy prototyp oblatano 01.06.1936 z
silnikiem BMW-139 o mocy 1130 kW i tunelowym kołpakiem śmigła. Już w próbach zastosowano
nowy silnik BMW-801 (18 cylindrów, układ podwójnej gwiazdy, 1180 kW). Od początku prób
FW-190 wyróżniał się bardzo dobrą zwrotnością, wznoszeniem i statecznością na ziemi
(szerokie podwozie). Pierwsze FW-190 przeszły próby eksploatacyjne na paryskim lotnisku
Le Bourget w okupowanej Francji. Stwierdzono poważną wadę samolotu: skłonność do pożarów
silnika, co zagroziło całemu programowi FW-190. Od drugiej serii (A-2) słabe uzbrojenie
(4 x7,9 mm) wzmocniono zastępując dwa karabiny działkami 20 mm.

Samoloty FW-190 A-2 weszły do akcji latem 1941 nad kanałem La Manche w JG-26 płk Gallanda.
Ich pojawienie się było całkowitym zaskoczeniem dla RAF. FW-190 okazał się znacznie lepszy
od najlepszego wówczas myśliwca angielskiego Spitfire Mk.V. Po tym debiucie produkcja
FW-190 nabrała rozmachu. . Samoloty pojawiały się w coraz nowszych odmianach i wersjach
różniących się przede wszystkim uzbrojeniem. Poszczególne jego rodzaje można było montować
nawet w warunkach polowych. Przemyślana konstrukcja samolotu pozwoliła rozdzielić
produkcję na wiele kooperujących zakładów. Ogólnie wyprodukowano ponad 20000 samolotów
FW-190. Jedna z ostatnich, bardziej rozpowszechnionych wersji, to Fw-190 A-8 wyposażona
w silnik BMW-801D-2 o mocy 1250 kW, która mogła być (przez wtrysk wody z metanolem)
chwilowo zwiększana do 1550 kW.

W późniejszej fazie wojny powstały 2 specjalne odmiany FW-190: F - szturmowa i
G - myśliwsko-bombowa dalekiego zasięgu. Wersje te były zbliżone do odmiany A, miały
tylko dodatkowe opancerzenie. Mogły też zabierać aż 1800 kg bomb w postaci bomby SC-1800.
Pod koniec wojny powstały tzw. Sturm-Staffeln wyposażone w specjalnie opancerzone
samoloty do taranowania dziennego bombowców sprzymierzonych, przede wszystkim B-17 i B-24.

Artykuł (zobacz)

Miejsce nielegalnego wydobywania samolotu.

 
Części samolotu pozostawione na miejscu nielegalnego wydobywania.
 
 
 
 
Rozpoczęcie prac przez Muzeum Lotnictwa i Fort "Łętonia"
 
 
 
 
 
 
Po prawej stronie widać pływający pomost wykonany przez nielegalnych poszukiwaczy.
 
 
 
 

 

 

   Wydobyty jeden z cylindrów silnika.

 

 

 

Widoczny numer napisany ołówkiem, prawdopodobnie przeglądu silnika.

Pozostałości munduru, widoczne inicjały pilota.

 

 

 

 

 

 

 

Ze względu, że prowadzone jest dochodzenie w sprawie sprofanowania zwłok pilota nie jest możliwe udostępnienie wszystkich zdjęć z wydobycia.

 

Zdjęcia lotnicze miejsca katastrofy  Fot.W.Sokolik

 

 

 

 

 

 

Jak widać na zdjęciach pilot mógł próbować lądować awaryjnie.

 

powrót